Jako rodzice zawsze musimy mieć skrzydła wystarczająco duże, aby otoczyć nimi dzieci i osłonić je przed krzywdą czy bólem. To figuruje w naszym kontrakcie z Bogiem, kiedy bierzemy na siebie odpowiedzialność za ich życie.

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » DLA RODZICÓW » ZESPÓŁ ASPERGERA

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Zespół Aspergera

Interakcje społeczne, komunikowanie itd...
  
m0niska
08.03.2010 23:59:30
poziom 3



Grupa: Administrator 

Posty: 163 #485656
Od: 2009-6-1
Interakcje społeczne

Dzieci z AS mają bardzo skąpe umiejętności społeczne. Nie potrafią właściwie zinterpretować wskazówek społecznych i z tego powodu nie są w stanie wytworzyć prawidłowej odpowiedzi emocjonalnej. Mogą nie odczuwać potrzeby podzielenia się informacjami i doświadczeniami. Problemy tego typu są mniej dostrzegane przez rodziców i dorosłych, ale prowadzą do niemożności stworzenia więzi z rówieśnikami. To z kolei może prowadzić do frustracji i w rezultacie problemów z zachowaniem. Dla takich dzieci świat jest bardzo skomplikowanym miejscem. Najczęściej są samotne - niektórym z tym dobrze, niektórym nie. Zachowanie takich dzieci (np. na podwórku) jest zauważalnie inne niż rówieśników. Ich naiwność (prostoduszność) może być powodem wyszydzania i ataków (również fizycznych), jeżeli nikt nie wystąpi w ich obronie. Często skupione na małym detalu nie zauważają całości sytuacji. Na przykład dziecko takie będzie zadowolone, że może odpowiedzieć komuś na pytanie nie zauważając przy tym szydzących twarzy, przedrzeźniających gestów.

Komunikowanie się
Problemem są zarówno komunikacja słowna jak i pozasłowna. Często dziecko nie jest w stanie zinterpretować tego co mówią inne osoby. Trzeba zwracać uwagę na to, aby wypowiedzi były proste, precyzyjne i dosłowne. Metafory i figury retoryczne (jak np. "pokarm dla duszy") muszą być dziecku z AS wytłumaczone, ponieważ ma ono skłonności do przyswajania sobie dosłownego znaczenia. Dzieci z AS próbują wykorzystać zapamiętane wcześniej zwroty - niestety, nie zawsze w odpowiednim kontekście.

Zdarza się, że taką wypowiedź trzeba "przetłumaczyć", aby inni mogli zrozumieć jej sens.

Rozwój mowy może być w niektórych przypadkach opóźniony. Język mówiony jest czasami dziwny. Zdarza sie, że dzieci nie mówią z lokalnym akcentem, wykrzykują fragmenty zdań (niezależnie od sytuacji). Słownictwo jest bardzo formalne, ton monotonny, nie występuje typowa "melodyka" wypowiedzi.

Nawet jeżeli dziecko ma bardzo bogate słownictwo nie należy nie należy oczekiwać, że umiejętność rozumienia wypowiedzi jest na takim samym poziomie. Dziecko z AS potrafi mówić długo i dużo na interesujący go temat nie rozpoznając, że słuchający nie jest tym zainteresowany bądź też jest wyraźnie znudzony.

Kłopoty z użyciem właściwego słowa lub też z sformułowaniem wypowiedzi są częścią problemów semantyczno - pragmatycznych. Często wydaje się, że dziecko takie mówi "w kierunku" a nie "do" słuchającego, raczej informując niż podtrzymując konwersację. Język ciała i mimika dziecka z AS również wydaje się niewłaściwa (raczej sztywne "wlepianie oczu" niż patrzenie na rozmówce). Odczytywanie takich sygnałów (mimika i język ciała) jest jedną z jego słabszych stron, co może w rezultacie prowadzić do nieporozumień. Zdarza się, że dzieci takie potrafią czytać w bardzo wczesnym wieku (hyperleksja), ale nie znaczy to, że rozumieją treść czytanego tekstu - jest to rzecz, którą należy sprawdzać.

Zainteresowania, natręctwa
Jednym z podstawowych objawów zespołu Aspergera jest nietypowe zainteresowanie dziecka jakimś określonym tematem. Często te zainteresowania dotyczą środków transportu np. pociągów, samolotów lub też komputerów, dinozaurów, map. Zdarza się, że zainteresowania się zmieniają, ale nie intensywność ich przeżywania. Może to prowadzić do ograniczenia aktywności w innych dziedzinach życia dziecka.

Rytuały, brak elastyczności
Dziecko z AS ma skłonności do wymuszania bardzo sztywnych reguł na sobie i otoczeniu. Dotyczą one tego co będzie robione, w jaki sposób, w jakiej kolejności. Może być to bardzo trudne dla wszystkich. W miarę dorastania dziecka trochę łatwiej jest je namówić na jakieś zamiany. Brak elastyczności uzewnętrznia się też w inny sposób, a mianowicie kłopotami w myśleniu twórczym i konkretnym. Dzieci takie wymagają wykonywania niektórych rzeczy w ten sam sposób, bez zmian. Często nie rozumieją jaki ma wpływ określony moment w odniesieniu do całej historii. Nie rozumieją połączenia początku działania z tym co może być jego wynikiem.

Zdarza się, że bardzo dobrze zapamiętują informacje bez rozumienia ich. Należy położyć nacisk na to, aby tłumaczyć im wszystko tak, aby mogły zrozumieć. Błędem jest zakładanie, że skoro powtarzają zapamiętaną informację, to wiedzą o czym mówią.

Edukacja
Jeżeli dziecko z zespołem Aspergera ma być uczone w zwykłej szkole podstawowej, ważne jest, aby wykorzystać każdą pomoc, jaka jest dostępna. Aby takową otrzymać, należy uzyskać dokument, który potwierdza, że dziecko potrzebuje specjalistycznej pomocy. Następnie trzeba przejść przez cały szereg konsultacji i badań. Procedura ta może zająć kilka - kilkanaście miesięcy. Okres ten może być bardzo stresujący, więc nie wahaj się korzystać takiej pomocy jaka będzie ci dostępna.

Wybierając szkołę dla dziecka należy wziąć pod uwagę, czy personel tej placówki będzie chętny do poszerzenia swojej wiedzy o kłopotach, jakie mogą wystąpić zarówno ze strony dziecka jak i nauczycieli.

Niezbędna jest ścisła współpraca szkoły i rodziców. Prowadzenie dzienniczka może wspomóc komunikację w obie strony, na bieżąco informując o osiągnięciach i kłopotach dziecka.

Co może pomóc
* Twoje informacje muszą być proste, łatwe do zrozumienia
* Instrukcje muszą być proste, do bardzej skomplikowanych zadań przygotuj schemat rysunkowy lub punktowy
* Upewnij się, że zostałaś zrozumiana
* Tłumacz, dlaczego potrzebny jest kontakt wzrokowy - pochwalaj i zachęcaj do tego
* Czasami wydaje się, że dzieci, zwłaszcza młodsze, nie słuchają co mówisz - podśpiewywaj co masz do powiedzenia
* Ogranicz wybór do 2-3 możliwości jednorazowo
* Określij ściśle ile czasu dziecko może poświęcić na swoje "zainteresowania" dziennie i przestrzegaj tego
* Wykorzystuj "czekanie na swoją kolej" jak najczęściej, nie tylko przy grach planszowych
* Informuj o czynnościach, które mają nastąpić: "jak skończysz rysować idziemy na zakupy", "masz jeszcze 10 min zabawy a potem ..."
* Staraj się delikatnie zmieniać sztywne zachowania dziecka, pomaga to zaakceptować sytuacje awaryjne
* Nie oczekuj, że takie dziecko będzie zachowywać tak, jak powinno w jego wieku
* Staraj się rozpoznać, jakie sytuacje są najbardziej stresujące, co wywołuje frustracje i próbuj ich unikać
* Znajdź sposób na opanowanie złego zachowania - zignoruj, przytul
* Jeżeli obiecasz coś - dotrzymuj obietnicy i niech to zostanie "specjalne"
* Naucz dziecko, jak ma się zachować, gdy ktoś się z niego naśmiewa np "zostaw mnie w spokoju"
* Staraj się wytłumaczyć różnicę między miejscem prywatnym a publicznym i wyjaśniaj, jak należy się w nich zachowywać
* Niech Twoje dziecko wie, że go kochasz, że jesteś z niego dumna - niezależnie od wszystkiego


  
Electra18.04.2024 13:23:21
poziom 5

oczka
  
sotis
08.10.2011 19:56:18
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 108 #781709
Od: 2011-3-21
CT SOTIS zaprasza na NOWE szkolenie
„ZACHOWANIA TRUDNE – teoria i praktyka”
15 października 2011 roku

Nasze wieloletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z osobami z Zespołem Aspergera w różnym wieku (od 3 do 50 r.ż.) będących na różnym poziomie funkcjonowania, pozwala stwierdzić, iż każde zachowanie trudne ma jakąś przyczynę, której można zapobiegać a tym samym sprawić by terapia osób z ZA była efektywniejsza. Proponowane przez nas szkolenie przeznaczone jest dla osób pragnących rozszerzyć swoją wiedzę dotyczącą pracy z zachowaniami trudnymi u osób z Zespołem Aspergera (najlżejszej formy zaburzeń ze spektrum autyzmu). Szkolenie skierowane jest do pedagogów, psychologów i nauczycieli z placówek edukacyjnych, profesjonalistów, studentów oraz rodziców.
Jednodniowe szkolenie obejmuje takie tematy, jak:
• zachowania trudne w teorii
• specyfika zachowań trudnych u osób z ZA
• podstawy obserwacji i pomiaru zachowań trudnych u osób z ZA
• jak przeciwdziałać ZT: strategie reaktywne i proaktywne
• wskazówki dla nauczycieli, psychologów, rodziców: budowa strategii w praktyce
• każdy uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie.

Szkolenie prowadzi dr Anna Waligórska (Kieruje Centrum Badawczym SOTIS, wykłada w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej), oraz mgr Marcin Bonaszewski (Kierownik Terapii Osób z Zespołem Aspergera CT SOTIS).

Pierwszeństwo udziału w szkoleniu mają uczestnicy naszego bazowego szkolenia „Podstawy diagnozy i terapii Zespołu Aspergera”.

Miejsce szkolenia: Warszawa, ustalane w zależności od liczby uczestników, godz. 10:00 – 17:00

Koszt szkolenia specjalistycznego - oferta specjalna
Wpłaty dokonywane do dnia 13 października 2011 r.:
260 zł (cena poza ofertą specjalną 320zł)

Wpłaty dokonywane po dniu 13 października 2011 r.:
320 zł (cena poza ofertą specjalną 380zł)

Wpłaty dokonywane w dniu szkolenia
350 zł (cena poza ofertą specjalną 410zł)

dla osób, które brały udział w szkoleniu „Podstawy diagnozy i terapii Zespołu Aspergera”
opłata niższa o 50 zł
Prosimy o dokonywanie wpłat na konto: 52 1090 1030 0000 0001 0852 0926

Tytuł wpłaty: „Szkolenie ZT- teoria i praktyka 15 października 2011r.”
W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu po dniu 13 października 2011 zwroty opłat nie przysługują.

Zapisy, kontakt i rezerwacja miejsc
Przyjmowane telefonicznie i drogą e-mail:
tel.: 22 638 37 57 lub 691 522 433
e-mail: magdalena.zalewska@sotis.pl
  
maniek60
19.10.2011 13:45:48
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 30 #787795
Od: 2010-12-21
Ktoś był na szkoleniu i może coś o nim powiedzieć?
_________________
Terapia integracji sensorycznej. Serdecznie polecam !
  
OnaOna
29.03.2013 07:01:17
Grupa: Użytkownik

Posty: 1 #1289247
Od: 2013-3-29
    m0niska pisze:

    Interakcje społeczne

    Dzieci z AS mają bardzo skąpe umiejętności społeczne. Nie potrafią właściwie zinterpretować wskazówek społecznych i z tego powodu nie są w stanie wytworzyć prawidłowej odpowiedzi emocjonalnej. Mogą nie odczuwać potrzeby podzielenia się informacjami i doświadczeniami. Problemy tego typu są mniej dostrzegane przez rodziców i dorosłych, ale prowadzą do niemożności stworzenia więzi z rówieśnikami. To z kolei może prowadzić do frustracji i w rezultacie problemów z zachowaniem. Dla takich dzieci świat jest bardzo skomplikowanym miejscem. Najczęściej są samotne - niektórym z tym dobrze, niektórym nie. Zachowanie takich dzieci (np. na podwórku) jest zauważalnie inne niż rówieśników. Ich naiwność (prostoduszność) może być powodem wyszydzania i ataków (również fizycznych), jeżeli nikt nie wystąpi w ich obronie. Często skupione na małym detalu nie zauważają całości sytuacji. Na przykład dziecko takie będzie zadowolone, że może odpowiedzieć komuś na pytanie nie zauważając przy tym szydzących twarzy, przedrzeźniających gestów.

    Komunikowanie się
    Problemem są zarówno komunikacja słowna jak i pozasłowna. Często dziecko nie jest w stanie zinterpretować tego co mówią inne osoby. Trzeba zwracać uwagę na to, aby wypowiedzi były proste, precyzyjne i dosłowne. Metafory i figury retoryczne (jak np. "pokarm dla duszy") muszą być dziecku z AS wytłumaczone, ponieważ ma ono skłonności do przyswajania sobie dosłownego znaczenia. Dzieci z AS próbują wykorzystać zapamiętane wcześniej zwroty - niestety, nie zawsze w odpowiednim kontekście.

    Zdarza się, że taką wypowiedź trzeba "przetłumaczyć", aby inni mogli zrozumieć jej sens.

    Rozwój mowy może być w niektórych przypadkach opóźniony. Język mówiony jest czasami dziwny. Zdarza sie, że dzieci nie mówią z lokalnym akcentem, wykrzykują fragmenty zdań (niezależnie od sytuacji). Słownictwo jest bardzo formalne, ton monotonny, nie występuje typowa "melodyka" wypowiedzi.

    Nawet jeżeli dziecko ma bardzo bogate słownictwo nie należy nie należy oczekiwać, że umiejętność rozumienia wypowiedzi jest na takim samym poziomie. Dziecko z AS potrafi mówić długo i dużo na interesujący go temat nie rozpoznając, że słuchający nie jest tym zainteresowany bądź też jest wyraźnie znudzony.

    Kłopoty z użyciem właściwego słowa lub też z sformułowaniem wypowiedzi są częścią problemów semantyczno - pragmatycznych. Często wydaje się, że dziecko takie mówi "w kierunku" a nie "do" słuchającego, raczej informując niż podtrzymując konwersację. Język ciała i mimika dziecka z AS również wydaje się niewłaściwa (raczej sztywne "wlepianie oczu" niż patrzenie na rozmówce). Odczytywanie takich sygnałów (mimika i język ciała) jest jedną z jego słabszych stron, co może w rezultacie prowadzić do nieporozumień. Zdarza się, że dzieci takie potrafią czytać w bardzo wczesnym wieku (hyperleksja), ale nie znaczy to, że rozumieją treść czytanego tekstu - jest to rzecz, którą należy sprawdzać.

    Zainteresowania, natręctwa
    Jednym z podstawowych objawów zespołu Aspergera jest nietypowe zainteresowanie dziecka jakimś określonym tematem. Często te zainteresowania dotyczą środków transportu np. pociągów, samolotów lub też komputerów, dinozaurów, map. Zdarza się, że zainteresowania się zmieniają, ale nie intensywność ich przeżywania. Może to prowadzić do ograniczenia aktywności w innych dziedzinach życia dziecka.

    Rytuały, brak elastyczności
    Dziecko z AS ma skłonności do wymuszania bardzo sztywnych reguł na sobie i otoczeniu. Dotyczą one tego co będzie robione, w jaki sposób, w jakiej kolejności. Może być to bardzo trudne dla wszystkich. W miarę dorastania dziecka trochę łatwiej jest je namówić na jakieś zamiany. Brak elastyczności uzewnętrznia się też w inny sposób, a mianowicie kłopotami w myśleniu twórczym i konkretnym. Dzieci takie wymagają wykonywania niektórych rzeczy w ten sam sposób, bez zmian. Często nie rozumieją jaki ma wpływ określony moment w odniesieniu do całej historii. Nie rozumieją połączenia początku działania z tym co może być jego wynikiem.

    Zdarza się, że bardzo dobrze zapamiętują informacje bez rozumienia ich. Należy położyć nacisk na to, aby tłumaczyć im wszystko tak, aby mogły zrozumieć. Błędem jest zakładanie, że skoro powtarzają zapamiętaną informację, to wiedzą o czym mówią.

    Edukacja
    Jeżeli dziecko z zespołem Aspergera ma być uczone w zwykłej szkole podstawowej, ważne jest, aby wykorzystać każdą pomoc, jaka jest dostępna. Aby takową otrzymać, należy uzyskać dokument, który potwierdza, że dziecko potrzebuje specjalistycznej pomocy. Następnie trzeba przejść przez cały szereg konsultacji i badań. Procedura ta może zająć kilka - kilkanaście miesięcy. Okres ten może być bardzo stresujący, więc nie wahaj się korzystać takiej pomocy jaka będzie ci dostępna.

    Wybierając szkołę dla dziecka należy wziąć pod uwagę, czy personel tej placówki będzie chętny do poszerzenia swojej wiedzy o kłopotach, jakie mogą wystąpić zarówno ze strony dziecka jak i nauczycieli.

    Niezbędna jest ścisła współpraca szkoły i rodziców. Prowadzenie dzienniczka może wspomóc komunikację w obie strony, na bieżąco informując o osiągnięciach i kłopotach dziecka.

    Co może pomóc
    * Twoje informacje muszą być proste, łatwe do zrozumienia
    * Instrukcje muszą być proste, do bardzej skomplikowanych zadań przygotuj schemat rysunkowy lub punktowy
    * Upewnij się, że zostałaś zrozumiana
    * Tłumacz, dlaczego potrzebny jest kontakt wzrokowy - pochwalaj i zachęcaj do tego
    * Czasami wydaje się, że dzieci, zwłaszcza młodsze, nie słuchają co mówisz - podśpiewywaj co masz do powiedzenia
    * Ogranicz wybór do 2-3 możliwości jednorazowo
    * Określij ściśle ile czasu dziecko może poświęcić na swoje "zainteresowania" dziennie i przestrzegaj tego
    * Wykorzystuj "czekanie na swoją kolej" jak najczęściej, nie tylko przy grach planszowych
    * Informuj o czynnościach, które mają nastąpić: "jak skończysz rysować idziemy na zakupy", "masz jeszcze 10 min zabawy a potem ..."
    * Staraj się delikatnie zmieniać sztywne zachowania dziecka, pomaga to zaakceptować sytuacje awaryjne
    * Nie oczekuj, że takie dziecko będzie zachowywać tak, jak powinno w jego wieku
    * Staraj się rozpoznać, jakie sytuacje są najbardziej stresujące, co wywołuje frustracje i próbuj ich unikać
    * Znajdź sposób na opanowanie złego zachowania - zignoruj, przytul
    * Jeżeli obiecasz coś - dotrzymuj obietnicy i niech to zostanie "specjalne"
    * Naucz dziecko, jak ma się zachować, gdy ktoś się z niego naśmiewa np "zostaw mnie w spokoju"
    * Staraj się wytłumaczyć różnicę między miejscem prywatnym a publicznym i wyjaśniaj, jak należy się w nich zachowywać
    * Niech Twoje dziecko wie, że go kochasz, że jesteś z niego dumna - niezależnie od wszystkiego



Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » DLA RODZICÓW » ZESPÓŁ ASPERGERA

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny

Nie płacz w liście, nie pisz,że los Ciebie kopnął nie ma sytuacji na ziemi bez wyjścia. Kiedy Bóg drzwi zamyka -to otwiera okno, odetchnij,popatrz spadają z obłoków małe wielkie nieszczęścia podobne do szczęścia, a od zwykłych rzeczy naucz się spokoju i zapomnij,że jesteś gdy mówisz,ze kochasz.